Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, December 25, 2006

KURANGKAN BERAT BADAN

Aku pernah terbaca panduan untuk menurunkan berat badan. Memang kadang sukar untuk kita menurunkan berat badan lebih2 lagi bila usia dah meningkat. Berbagai faktor yang turut menyumbang kepada kesukaran tersebut. Adakalanya kita rasa seperti berputus asa dengan usaha-usaha yang kita lakukan selama ini. Melakukan pelbagai eksesais dan aerobik , berpeluh2 tapi masih turun sikit saja.

Kadang-kalau orang membuat persepsi bahawa orang-orang perempuan bimbang tentang berat badan kerana ingin cantik...sebenarnya itu adalah salah satu dari sebabnya tapi yang paling utama ialah kesihatan.

Di sini aku tuliskan sedikit panduan / tips yang ku baca untuk membantu mereka yang ingin menurunkan berat badan...

1. Tingkatkan pengetahuan tentang nutrisi makanan. Ambil tahu tentang 'piramid makanan' iaitu yang mana perlu kita ambil lebih dan yang mana perlu dikurangkan.

2. Jangan makan jika tidak berasa lapar. Ada kalanya kita makan kerana mengikut nafsu...atau merasa sayang pada makanan yang terbazir (aku selalu macam ni...sayangkan makanan yang tak habis tiap kali lepas makan).

3. Cuba makan buah untuk sarapan. Kerana buah kaya dengan serat untuk penghadaman. Dulu aku sekeluarga sering makan sarapan berat. Nasi goreng, mee goreng dan segala macam goreng. Tapi bila suami takde aku lebih suka sarapan dengan bijirin. Ini adalah salah satu cara untuk menambah pengambilan serat yang memang kita tau baik untuk tubuh. Cuma pastikan makan bijirin dengan susu rendah lemak.

4. Ucapkan Selamat Tinggal pada restoran makanan segera. Restoran makanan segera selalunya menyediakan makanan bergoreng yang kaya dengan lemak. Jadi seandainya anak2 beriya-iya benar untuk makan di Restoran makanan segera (memang kegemaran anak2)...maka kita boleh membuat pilihan untuk memesan salad sebagai menu kita.

5. Kalau pergi membeli belah...pergilah kebahagian menjual buah-buahan atau sayur-sayuran. Melihat pada sayur2 segar dan buah2an yang beranika macam pasti merangsang kita untuk membeli dan menjadikan ia salah satu sumber utama pemakanan....

1 comment:

zeus M said...

Rahsia Mengawal Berat Badan Ideal dan Cara Menguruskan Badan

http://www.youtube.com/watch?v=Vv0Mgmy6rWM

Anda juga mungkin meminati :

Related Posts with Thumbnails