Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, January 03, 2007

PETUA SEDANG BERPANTANG

Untuk mengecutkan rahim....

Agar rahim cepat mengecut setelah melahirkan...amalkan memakan jamu , bertungku atau bersalai. Satu lagi cara agar luka-luka bersalin cepat sembuh ialah...ambil sebiji atau 2 biji manjakani dan rendam dalam air panas untuk beberapa minit.

Setelah agak lembut, manjakani itu ditumbuk halus dan bulat2kan sebesar biji kacang...kemudian telan...amalkan pagi & petang...Insyaallah luka akan segera sembuh dan saluran peranakan serta rahim akan cepat mengecut.


Untuk memudahkan buang air besar....

Selalunya selepas melahirkan ibu-ibu sukar untuk membuang air besar. Dan sekiranya kita baru melahirkan memang dilarang keras kita meneran dengan kuat. Untuk mengatasi masalah ini ...cuba ambil/makan daun sawi yang ditumis dengan sedikit air. Amalkan memakannya setiap hari.

Ketika aku berpantang dulu...aku amalkan memakan 1-3 biji buah prune kering sehari...bermula dari hari pertama melahirkan aku dah mengambilnya setiap hari. Alhamdulillah aku tidak pernah ada masalah membuang air besar....


Untuk mencantikkan pusat bayi...

Bayi yang baru tanggal tali puastnya perlu dijaga agar pusat tersebut tidak tersembul dan bayi tidak mudah terkena kembung perut.

Ambil seulas bawang putih (tumbuk pecah) sedikit jintan putih. Bungkus semuanya dalam kain dan ikat kemas. Panaskan diatas bara dan bila dah suam2 kuku...tuamkan pada pusat dan perut bayi perlahan2....buat juga pada telapak kaki bayi untuk mengelakkan kembung dan sejuk .

Setakat ini dulu petua dan panduan untuk mereka yang baru melahirkan...aku akan masukkan lagi sedikit demi sedikit petua yang berguna untuk pembaca.

Selamat mencuba....

1 comment:

tamanraudhah said...

try minyak morhabshi..

Beri Laluan
Nilai 1g Morhabshi sama dengan 1g EMAS. Benarkah?

Anda juga mungkin meminati :

Related Posts with Thumbnails