Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, November 06, 2012

Sukarnya Nak Kurus...!!

 Assalamualaikum...

Kepada pembaca setia... maaf lama sungguh tak mengupdate blog...

Buat masa sekarang laptop buat hal...jadi tak dapat nak mengadap blog selalu... ditambah dengan urusan yang bertimbun di rumah...

Okay.. ingin berkongsi sesuatu dgn sahabat dan pengunjung blog...

Ini adalah pengalaman ku...

Memang aku sentiasa menulis ttg pemakanan... tapi kadang kala nafsu mengatasi segalanya...

Memang sukar untuk menolak makanan2 kegemaran yang sudah berada di depan mata.  Dan bila dah mula menyuap... sukar pula untuk berhenti... kalau tak bertambah orang kata tak sah...

Jadi bila aku mula terasa badan dah mula meningkat... maka aku mula mencari masa untuk bersenam ataupun mengurangkan sesuatu dalam pemakanan...

Yang paling aku ingat..

Pernah terbaca dalam satu artikel dlm majalah...

Jika ingin berdiet atau mengurangkan berat badan... diet apakah yang perlu kita ikuti.

Ada orang mengawal berat badan dgn tidak langsung memakan nasi.,,cuma makan lauk ..roti dan beehoon





Aku dah buat cara mengawal berat badan ini... tapi aku tak tahan... perut yang dah biasa di isi dengan nasi rasa tak boleh bertahan ... menjelang petang... macam2 aku rasa... nak muntah... asyik bersendawa... badan rasa sungguh tak sihat...

Maka aku mengambil keputusan... apa yang perlu aku lakukan ialah mengurangkan pengambilan nasi...

Bermakna... separuh dari nasi yang aku makan selalu....

Dan apa yang paling mudah untuk kita ikuti ialah diet orang yang mengidap Diebetis...

Bermakna... kita mengurangkan pengambilan gula...





Minumlah air kosong... kalau minum teh pun kurangkanlah manisnya...

Kurangkan atau kalau boleh elakkan meminum air2 dalam tin... pasti ramai yang tahu air dalam tin mengandungi kadar gula yang tinggi...

Dan jangan lupa bersenam...

Dapat sehari dalam 20 minit pun Alhamdulillah...

Dan yang paling penting... niat dalam hati...

Kita kurus untuk apa...?  Untuk sihat?  Untuk menunjuk2...?  Untuk memakai baju2 yang seksi dan cantik? Atau untuk sihat dan untuk suami tercinta (bagi yang telah berkahwin)

Maka betulkan niat kita... Insyaallah .. Allah akan memakbulkan niat kita...

Apa jua yang kita lakukan... hendaklah berterusan... jangan cuba dlm seminggu dua... kita dah berputus asa...


Akhir sekali  selalulah makan buah delima (pomegranate) kerana ia dapat membantu menurunkan tekanan darah...menurunkan kadar kolesterol...utk jantung yang sihat... membantu untuk mencegah barah kolon... dan banyak lagi kebaikannya...

Jadi masukkanlah buah delima atau jus delima (dari sari buah sebenar tanpa gula)  dalam senarai belian anda setiap minggu....




Sekadar berkongsi.... 
 
...

2 comments:

secangkir madu merah said...

Apa yg saya tahu, kalau nak kuruskan badan kurangkan makanan yang berkabohidrat spt nasi, saudara2 mi dan makanan yg diperbuat dari tepung especially roti.. hehehe larat ke klu tak dpt makan nasi dan roti? pd pendapat saya tak perlulah terlalu drastik sgt.. boleh makan tp ala kadar saja ya.. ha lagi satu, kurangkan gula dlm minuman dan bykkan minum air kosong... InsyaAllah, bukan saja boleh maintain badan, malah boleh mengelakkan penyakit2 kronik juga.. Wallahuaklam..

aNIe said...

Setuju sangat dengan yatie...banyakkan minum air kosong paling bai...nak mengawal diri tak mkn nasi mmg sukar...sampai naik mual tekak sbb perut kosong... Tu yg kdg ganti dgn beehoon sup..jd kuranglah sikit pengambilan nasinya...

Tp bila ada lauk kampung kat deoan mata...semua tolak tepi dulu..huhuhu

Anda juga mungkin meminati :

Related Posts with Thumbnails